Mika Flanagana už jsme na bobo představovali, ne však jeho stále větší úspěchy, jaký měl v podobě série Netflix The Haunting of Hill House, ceněné kritiky a milované publikem.
Námětem je kniha už zesnulé americké spisovatelky Shirley Jackson Dům na kopci, kdy do starého domu zvaného Hill House přijíždí čtveřice pátračů: odborník v okultních vědách, jeho asistentka Theodora, dědic domu Luke a také mladá dívka jménem Eleanor, kteří mají společně přijít na kloub podivným úkazům, jimiž je dům proslulý.
Režisér Mike Flanagan, který se jako obvykle chopil i scénáře (byť zde jen částečně), ale děj trochu změnil a ze skupiny lidí vytvořil rodinu, se dvěma rodiči a pěti dětmi, kteří v začarovaném domě žijí, aby ho zrekonstruovali a poté výhodně prodali. K čemuž pochopitelně nikdy nedojde.
Kdo se obává příliš gotické atmosféry ve stylu Hitchcockovy Rebeccy, bude na omylu. Scenáristi desetidílný seriál vybrousili k dokonalosti s neustálým prolínáním časových rovin nyní a tehdy (tedy v dětství nyní dospělých dětí) a stejně tak geniálně postupně odkrývají roviny i historii jednotlivých postav. Stejně tak naprosto nápaditě jsou jednotlivé díly věnovány každému aktérovi vždy zvlášť, takže „hlavní roli“ si každý herec střihne jen jednou a jeho perspektiva vidění je vždy jiná, než ostatních. Ostatně, tak jako ve skutečném životě.
Skvělé je i obsazení. Herce, které Flanagan postupně objevoval ve svých předešlých filmech, všechny skvělé a neokoukané (Carla Gugino, Elizabeth Reaser, Henry Thomas, Kate Siegel), se všichni objevují pospolu jako jedna rodina a stejně tak výborně i hrají.
Série měla takový úspěch, že se už nyní připravuje pokračování – vzhledem k uzavřenosti děje ale volné a tentokrát bude založeno na ještě větším klasikovi anglosaské literatury, hororu Utažení šroubu Henryho Jamese. A kdo se stejně jako my do mladého tvůrce, který je zároveň střihačem, producentem, kameramanem i hudebním skladatelem, zamiluje, může se těšit na jeho zpracování pokračování hororu Osvícení, s názvem Doktor Spánek. Protože kdo jiný by mohl jít ve stopách Stanleyho Kubricka a kdo jiný si zaslouží víc zpravovat Kingovo dílo, než autor přísně specializující se a excelující v tomto žánru.